Kilka słów o klimacie.

Cześć,
Z racji braku wstępnego zaplanowania sekcji klimatycznej postanowiłem wcisnąć tutaj swoje trzy grosze. Ci którzy mnie znali, pamiętają zapewne moją ideologię oddzielenia świata klimatycznego od świata mechanicznego. Od tamtego czasu nie zmieniła się ona w ogóle. 🙂
Odwiedziłem kilka miejsc. Widziałem kilka rozwiązań, lepszych i gorszych, więc postanowiłem się podzielić moimi pomysłami, uwagami i przemyśleniami.

Punkt 1. Karta Postaci.
Karta Postaci jest podstawowym elementem reprezentującym naszą wirtualną postać, w którą będziemy się wcielać. Spotkałem się w większości miejsc, z podstawowym zakresem danych. Imię, nazwisko, opis, historia, wiek, miejsce urodzenia i itd. Ot, podstawowe dane, które wystarczą aby zacząć zabawę. Natrafiłem także na bardziej skomplikowane, w których określało się nie tylko wyżej wymienione elementy, ale także posiadane umiejętności, poziom opanowanych zaklęć i itp. Jak typowy klasyczny komputerowy RPG, bądź jak typowa rozgrywka w danym uniwersum z mistrzem gry na ustalonych z góry zasadach.

I tutaj jest podstawowe pytanie, która opcja byłaby najsensowniejsza? Pierwsza jest prostsza i posiada bardzo niski próg wejścia w ten świat. Druga, jest bardziej rozbudowana i podnosi wspomniany wcześniej próg wejście w tą rozgrywkę. Ja osobiście jestem za opcją rozbudowaną. W końcu jest to rozgrywka klimatyczna, zabawa naszych wyobraźni w tym cudownym świecie. 🙂

Ale nie przeciągając, proponuję taki podział.

Podział Podstawowy:
Imię/Imiona.
Nazwisko.
Płeć.
Wiek – Data Urodzenia.
Miejsce Urodzenia.
Status Krwi.
Szkoła.
Dom Szkolny.
Charakter.
Wygląd.
Historia.
Rodzina.
Imię i Nazwisko – Poziom spokrewnienia.
I itd.
Aktualny Status Społeczny.

Podział dodatkowy.
Wyuczone zaklęcia.
Zdobyte umiejętności.
Itd.

Podsumowując, podział podstawowy z małymi modyfikacjami uznałbym za bazę wyjścia niezależnie od podjętej decyzji. Opcję z podziałem dodatkowym jako obszerny dodatek do rozbudowanych kart postaci. Wprowadzenie opcji drugiej, wiązać się będzie z wprowadzeniem szeregu elementów związanych z podzieleniem tego na poziomy wtajemniczenia, dalszym zdobywaniem umiejętności i itd.

Osobiście, widziałbym bardziej opcję drugą, tak jak wspominałem wyżej. Przykładowo:
Uczestnik rozgrywki klimatycznej X, nie potrafi wyczarować zaklęcia Drętwota. Może brać udział w zajęciach obrony przed czarną magią, aby zdobyć wskazaną wiedzę. Może także uczestniczyć w dodatkowych lekcjach ponadprogramowych, aby nauczyć się wskazanego czaru. Innym wariantem może być mozolna, ciężka i samodzielna nauka z ksiąg, albo ktoś kto to opanował, może nas nauczyć. Poprzez odgrywanie tego, po jakimś czasie, gracz zdobyłby umiejętność. Najpierw podstawową, potem lepszą, aż w końcu mógłby niewerbalnie wyczarować wskazane zaklęcie. Można to zastosować do wielu dziedzin z podziału dodatkowego. Od zaklęć, umiejętności czy też wiedzy na dany temat.
Wygląda to pięknie, jednak jest jeden poważny problem. Kto będzie weryfikował, czy danemu graczowi należy się rozwinięcie danej umiejętności? Oczywiście administracja. Pozostawienie wolnej ręki graczom doprowadzi w końcu do sytuacji 'Boga', którą każdy chciałby uniknąć.

Punkt 2. Historia Gracza – Aktywność w świecie.
Kontynuując wątek z punktu pierwszego, w profilu gracza można umieścić sekcje związaną z historią gracza. Byłoby to miejsce, w którym administracja mogłaby wpisywać ważne wydarzenia dla danej postaci na podstawie rozgrywki klimatycznej.

Najlepszym przykładem są zajęcia w szkole. Prowadzący nauczyciel uczyłby uczniów korzystania z zaklęcia Drętwota. Wszyscy uczestnicy otrzymaliby wpis, iż brali w tym udział, a w przypadku rozbudowanego systemu, wskoczyłby im punkt umiejętności dotyczący tego zaklęcia.

A co jeśli gracz sam by się tego nauczył? Jak to udowodnić? Administracja nie jest w stanie cały czas obserwować czat, czaty by to zarejestrować i dodać graczowi jego należny punkt rozwoju. Przy małej ilości graczy, dałoby to może radę, ale nie przy dużej. A sądzę, że celujemy w dużą ilość aktywnych graczy na klimacie. 🙂
Według mnie, można wprowadzić system raportowania. Na przykład gracz na rozgrywce rozpoczyna naukę zaklęcia. Mija godzinka, dwie rozgrywki klimatycznej i czegoś tam się uczy. Cofa się do pierwszej wiadomości, raportuje ją jako zdobywanie wiedzy i wskazuje ostatnią wiadomość. Plus ewentualne inne osoby, które w tym brał udział, a także opisuje pokrótce co tam zdobywał. Osoba z administracji otrzymałaby odpowiedni raport i przefiltrowane wiadomości od pierwszej zgłoszonej do ostatniej + wiadomości pozostałych osób, które w tym brały udział. Na podstawie tych danych, w łatwy sposób mogłaby przeanalizować skuteczność nauki i słuszność zdobycia umiejętności. A następnie tak jak na lekcjach, zostałby wprowadzony wpis do historii.

Nadal decydowałby ktoś z administracji o tym, jednak dzięki wskazaniu konkretnych wiadomości i przefiltrowaniu ich spośród pozostałych, znacząco ułatwiłoby skuteczność tego działania.

Punkt 3. Ilość kart postaci.
Jedna karta postaci? Dwie karty? Trzy? Według mnie powinny być chociaż dwie karty postaci dla gracza. Główna, podstawowa oraz dodatkowa za zasługi, za dobrze prowadzoną rozgrywkę klimatyczną nadawana przez administrację, a także przez nią odbierana.

Wprowadzenie takiego systemu, mógłby w przyszłości ułatwić sytuację z fabularnymi kartami postaci. Osoba rangowa, bądź wyznaczony użytkownik, mógłby mieć dostęp do wybranych kart fabularnych i w dowolny sposób móc się na te karty 'zalogować' i brać nimi udział w rozgrywce klimatycznej, odgrywając wielkie postaci z uniwersum HP. Z automatu wyeliminowana zostałaby konieczność zakładania nowego konta dla takiej postaci. 🙂

Punkt 4. Zasady klimatyczne.
W mojej opinii, pomimo iż klimat jest wolnym światem, powinny być wprowadzone istotne zasady. Nie chodzi mi o długość wypowiedzi, częstotliwość, czy tam inne bzdety. O czym mowa więc? Chodzi o żelazne zasady, które panowały w tamtym uniwersum.
Na przykład obecność dorosłych osób, które nie są pracownikami szkoły. Zgodnie z uniwersum, dorosła osoba powinna mieć zgodę dyrektora na przebywanie na terenie Hogwartu. Mnie przykładowo mocno wkurzało, że ktoś kto jest dorosły, bez powodu wędrował sobie po szkole.
Inny przykład. Nocne zwiedzanie szkoły przez uczniów. Nie ma bata, by nie natrafili na nauczyciela, Irytka, Filcha czy też pani Noris. 🙂
Jak dla mnie powinno to być jako unormowane i w miarę możliwości przestrzegane, zwłaszcza jak ktoś chce grać jako dorosły. Świat Harrego Pottera jest duży i bogaty by móc znaleźć wiele ciekawych miejsc niż tylko szkoła. A tak naprawdę to jedynie nasza wyobraźnia stoi na przeszkodzie, by takie miejsce wykreować. 🙂

Punkt 5. Prorok Codzienny/Żongler, Tablice domów, Praca i itd.
Korzystając z okazji, należałoby z czasem uruchomić te jakże ciekawe i bardzo klimatyczne elementy w obrębie mechaniki klimatu. 🙂
Artykuły, Wiadomości, wszystko co można umieścić w proroku i żonglerze powinno być w pełni redagowane przez użytkowników, a sama forma końcowa powinna być akceptowana przez wyznaczoną osobę z administracji lub zaufanego użytkownika.
Dodatkowo w dalszej części można byłoby uruchomić tablice domów, szkoły na których umiejscowione byłyby informację klimatyczne takie jak plan lekcji, ogłoszenia i itd. To samo tyczy frakcji, prac, specjalnych miejsc.

Główne założenie jest takie aby uczynić klimat bardziej klimatyczny, by móc jeszcze bardziej w niego się wciągnąć.

Punkt 6. Czaty Rozgrywki.
Zazwyczaj spotykany jest jeden główny czat klimatyczny oraz kilka pomniejszych dla lekcji lub zajęć, które są odblokowywane w zależności od sytuacji.
Długo się zastanawiałem nad tym jak najsensowniej powinno to wyglądać. Przy małej ilości uczestników w jednym momencie, nie będzie problemu z odczytaniem wiadomości. Jednak przy większej ilości, już zacznie się problem. Zwłaszcza jeżeli będzie odgrywana duża akcja z udziałem kilku osób, a ktoś inny, z kimś innym w całkowicie innym miejscu będzie też coś ogrywać. Zrobi się sajgon.
Może to zabrzmi kontrowersyjnie, ale sądzę, że świat powinien zostać podzielony na kilka czatów - stancji.

Podstawowe:
Strefa Główna – Szkoła, błonia i Hogsmeade.
Strefa Londyn.
Strefa - Reszta Świata.

Dodatkowe: (uruchamiane przez administrację)
Stadion Quidditcha.
Sala Lekcyjna 1.
Sala Lekcyjna 2.
Sala Lekcyjna 3.
Kanał Specjalny 1.
Kanał Specjalny 2.

Dostęp do tych czatów byłby ogólnodostępny na zasadach obserwatora - patrzysz i nic więcej nie możesz zrobić. Jedynie osoby z kartą postacią mogłyby pisać na takich czatach, a także administracja w sprawach łamania regulaminu. Prosty zabieg, który przyblokuje nieodpowiednie osoby na tym czacie.

Zazwyczaj wiadomości wyświetlane są jako nazwa użytkownika i treść. A co gdyby to zmienić? Nie jako nazwa danego gracza tylko jego klimatyczne dane z aktualnie wybranej karty postaci? W wersji pełnej lub skróconej, tak aby na pierwszy rzut oka nie było widoczne kto to pisze. Pełna tajemnica. Oczywiście można byłoby wejść w profil i sprawdzić kto to, ale nie o to chodzi. Tylko o pierwsze wrażenie o wygląd, o wczucie się w pełni w rozgrywkę klimatyczną. 🙂

Punkt 7. Umiejscowienie rozgrywki w historii serii HP.
Chyba najciekawszy punkt ze wszystkich. W jakim okresie historii HP zostanie umiejscowiona rozgrywka? 🙂
Ja osobiście celowałbym w okres po 7 siódmym tomie. Zaraz po bitwie o Hogwart i pokonaniu raz na zawsze czarnego pana, a przed wydarzeniami z książki przeklęte dziecko. 🙂

To chyba wszystko co chciałem napisać.
Zapraszam do dyskusji. 🙂

Dzięki za pomysł 🙂 Ja na klimacie się nie znam, więc liczę na opinie i pomysły jeszcze innych osób. Na pewno zgadzam się z tym, żeby niektórzy mogli mieć więcej niż jedną KP. Imię i nazwisko zamiast nicka - fajne, a nick mógłby się wyświetlać po najechaniu, żeby nie trzeba było przechodzić za każdym razem na nową stronę, kiedy będziemy chcieli kogoś sprawdzić.

Punkt 7. Umiejscowienie rozgrywki w historii serii HP.
Hm, ja bym chyba wolał przed HP.

Cześć,
Bardzo obszerny wpis dotyczący klimatu. Pozwolę sobie dodać kilka słów od siebie, a dla czytelności postaram się odnieś po kolei do pkt, które mnie zaciekawiły.
PKT. 1 --> Więcej niż jedna karta postaci (KP) jest na prawdę szalenie świetnym pomysłem, choć trzeba by było ustalić zasady na jakiej miałaby być przyznawana i kto oraz wg jakiego regulaminu/zasad/wytycznych należałoby ją napisać. Rozbudowana KP jest fajnym pomysłem, choć tutaj należało by się zastanowić, czy zaczynamy grę klimatyczną jako "dziecko" i wraz z kolejnymi lekcjami, przygodami rośniemy, nasza postać się starzeje, czy po prostu mamy jeden z góry ustalony wiek, a poza umiejętnościami oraz "wspomnieniami" to za wiele nie możemy.
Bardzo dobrym pomysłem jest dodanie jakie umiejętności oraz zaklęcia dana postać umie, ale należałoby zwrócić uwagę na fakt, rozwoju postaci oraz możliwości naszego bohatera, by później się nie okazało, że na klimacie mamy samych niezniszczalnych herosów umiących wszystko. Chyba że, część informacji do KP mogłaby być losowa, z możliwością prośby do administracji o zmianę, ale o co mi chodzi:
Osoba A losuje, że umie latać na miotle i zna podstawowe zaklęcia obronne. Osoba ta np, nie chce znać zaklęć obronnych/ bądź latania i chce to zmienić. Więc pisze do administracji z prośbą o pomoc, a osoba z administracji ma pulę umiejętności z której losuje mu zmianę. Podaje, że wylosowali mu umiejętność wróżbiarstwa, i tutaj osoba A ma możliwość zaakceptowania i przyjęcia zmiany lub zostania przy tym, co miał.
PKT. 4 --> Zasady, jak najbardziej tak, by nie było, że po Wielkiej Sali Hogwartu latają jednorożce, choć mógłby być to ciekawy widok. Moim skromnym zdaniem zasady tak na prawdę uformują się po wybraniu czasu w jakim odgrywałby się klimat. Fakt należałoby założyć, że w grę nie będą pykać sami dorośli, ale też dzieci, więc wypadałoby, aby jakieś ograniczenia względem erotyki na klimacie były.
PKT 5. --> Eventy są jak najbardziej fajne, ale można by wprowadzić sporo spontaniczności ze strony administratorów klimatu, czyli patrz, że w trakcie rozgrywki pojawia się NPC, który podrzuca nam jakieś zadanie, wyzwanie. Byłoby to miłym urozmaiceniem.
PKT. 7 --> W sumie umiejscowienie w czasie to chyba najważniejsza rzecz klimatu. Faktycznie możnaby było zaszaleć i zrobić czas przed HP, coś na kształt czasów z Niesamowitych stworzenia, lub na czas po przeklętym dziecku.
Mam nadzieję, że nie byłam we wpisie zbyt chaotyczna i idzie zrozumieć mój tok myślenia 😉

Siemka,
W sumie myślałem trochę o klimacie niedawno, a raczej o rozplanowaniu umiejętności takim wstępnym.

Co do:

Punktu 1.

Większa ilość Kart Postaci - nie widzę problemu. Chociaż na początek powinna być aktywna jedna i jakaś zależność powinna odblokowywać 2 i kolejną.(pisze kolejną, bo nie wiem czy będą 2 karty, czy 3).

Odnośnie tego odblokowania, to na razie świtają mi 3 pomysły:

- Ustalenie ilości znaków, które należy na klimacie napisać(czyli sumowanie wszystkich wiadomości napisanych przez gracza na czacie i podliczanie znaków, które zapisał) Później następuje zerowanie i trzeba uzbierać 2-3 razy tyle ilości znaków. Sumowanie oczywiście z obydwu kart postaci
O ile to w ogóle jest możliwe 😜

Z tym że wiadomo klimat jest różny i są osoby, które piszą na klimacie dłuższe wypowiedzi i są tacy którzy piszą krótsze. Są gorsi w klimacie i lepsi, wiec pozostaje pytanie, czy taki system jest sprawiedliwy lub czy słabsi gracze się nie zniechęcą, że jeszcze tyle im zostało do napicia tych znaków.
Pojawia się również problem robienia wątków na odwal się, żeby tyko nabić odpowiednia ilość znaków.

- Zgłoszenie przez gracza do rangowego chęci posiadania drugiej i kolejnej Karty Postaci, no i właśnie ocena przez rangowych czy dana postać może/powinna dostać dostęp do drugiej karty. A to by się oceniało w np. taki sposób, czy dana osoba w ogóle udziela się na klimacie, czy potrafi chociaż w jakimś stopniu panować nad postacią i radzi sobie z jej prowadzeniem.

Ta opcja będzie pewnie najbardziej kontrowersyjna i wielu graczy będzie miało do tego ale, zresztą nikt nie jest idealny i każdy popełnia błędy rangowi również.

- Czas po którym odblokowywują się nowe karty postaci.

Piszemy pierwszą KP. Później po 3 miesiącach od napisania i zaakceptowania Karty Postaci na klimacie pojawia się możliwość założenia Drugiej Karty, a po 6 miesiącach Trzeciej Karty.
No i tutaj kto chce to skorzysta, kto nie chce nie skorzysta. Z tym, że Karty mogą zostać odebrane/czasowo zablokowane kiedy gracz nie będzie sobie radził, cos nabroi itd.
No i jak wiadomo pisanie między swoimi postaciami z karty raczej nie ma według mnie racji bytu.

Co do tego co tyczy się umiejętności gracza na klimacie, myślałem o tym niedawno i wymyśliłem coś takiego:

Przy pisaniu Karty Postaci i uzupełnieniu danych, opisu, historii itd. Wchodziłoby się na dział z umiejętnościami:

- Zaklęcia

I tutaj pojawiałaby się tabela zaklęć, ale nie taka zwykła, podzielona na ramki rocznikowe:

Zaklęcia pierwszego roku: Lista tam np. 8 zaklęć
Zaklęcia drugiego roku: Lista 4 zaklęć
itd.

Albo zamiast 7 ramek, 3 ramki i tak:

  • Zaklęcia 1-3
  • Zaklęcia 4-5
  • Zaklęcia 6-7 z tym, że w ostatniej tabeli będzie opcja

"Wyjątkowe zaklęcia":

Lista zaklęć najtrudniejszych trudnych, jak np. zaklęcia uzdrawiające itd.
I teraz tak, by zdobyć takie zaklęcie albo forma losowania kostką, wybór liczby i ślepy los uda się, czy nie. Bądź opcja wyuczenia się zaklęć, ale na pewno z nauczycielem i będzie trzeba poświęcić na to sporo lekcji.

I teraz dochodząc do sedna po co ta lista.
Zależnie od klasy, którą się wybierze uaktywniają się nam te ramki.
Z każdej ramki możemy wybrać kilka zaklęć, na pewno nie wszystkie, które nasza postać będzie potrafiła. I dajmy na to z pierwszej ramki wybiera spośród 10 zaklęć 5. I te zaklęcia postać może śmiało na klimacie używać, chociaż mam nadzieje, że gracze też wezmą pod uwagę okoliczności kiedy dane zaklęcie rzucają i czasem im po prostu nie wyjdzie 😉

Na zasadzie takim:

Klasa 1-3 Wybierz 5 zaklęć
Drętwota +
Alohomora +
Confundus +
itd.

Klika się plusik zaklęcie zostaje przypisane do Karty Postaci. Wtedy zamiast plusika pojawia się napis dodano. Liczba zaklęć 3/5 itd.
No i teraz co dalej?

Później w karcie pojawiają się wszystkie zaklęcia z tym, że te opanowane podświetlają się, a reszta jest wygaszona.

Przy każdym wygaszonym zaklęciu pojawi się liczba, co będzie oznaczała ta liczba?
Liczbę punktów jakie będzie trzeba uzbierać by opanować dane zaklęcie ucząc się go na klimacie.
Np. Drętwota 0/10

I teraz tak, gracz będzie mógł się uczyć zaklęć z 3 źródeł:

  • Książka
  • Inny uczeń, który zna zaklęcie, którego chcemy się nauczyć. Postać takiego gracza uczy nas tego zaklęcia, podpowiadając, opisując ruchy rózdżką itd.
  • Nauczyciel/Postać Klimatyczna prowadzona przez rangowego

Jak będą naliczane punkty?
Ja proponowałbym coś takiego:

  • Książka – sucha nauka 0,5 punkt za każdą sesję
  • Inny uczeń – 0,5-1 punkt zależnie od jakości lekcji 😜
  • Nauczyciel - 1,5-2 punkty zależnie od zaangażowania gracza w naukę.

Z tym, że to nie będzie na zasadzie 1 wpisu, tylko ustali się, że np. będzie trzeba napisać 6-9 wypowiedzi z określoną liczbą zdań(jak będzie mało zdań, to wtedy większa ilość wypowiedzi), czy tam tym co musi zostać zawarte.
MOŻE SIĘ W CIĄGU DNIA ODBYĆ JEDNA LEKCJA DOTYCZĄCEGO WYBRANEGO ZAKLĘCIA.
Można się pouczyć innych, ale np. nie więcej, niż 3-4.

I wiadomo im zaklęcie trudniejsze, z wyższej księgi ,tym trudniej się go nauczyć i trzeba więcej punktów.

No i teraz tak:
Punkty będzie przyznawać ranga z adnotacją kiedy, o której ją przyznał i za co.
W profilu gracza po przyznaniu punktów pojawi się liczba:

Drętwota 3,5/10 przy najechaniu mógłby pojawiać się dymek z adnotacją

2p – przyznane dnia tego i tego o tej godzinie za sesje z nauczycielem
1p - przyznany tego i tego dnia za naukę z innym uczniem
0,5p – przyznany tego i tego dnia za naukę z książką

Zaklęć można nauczyć się wszystkich ze swojego rocznika i tych niższych.

Pozostaje jeszcze kwestia graczy z niższych roczników, czy będą oni w stanie nauczyć się zaklęcia z wyższego rocznika.

Tutaj proponowałbym takie rozwiązanie:

Jeżeli postać dobrze czuje się w zaklęciach(informacja w KP), wtedy może się nauczyć 2 zaklęć z wyższego rocznika, z tym że jeżeli postać jest z 3 roku, nie może nauczyć się tego z przedziału 6-7. A jeżeli nie ma takiej informacji, może wtedy opanować 1 zaklęcie.
Jednak z pewnym zastrzeżeniem, że zaklęcia z wyższego rocznika można się nauczyć, tylko wtedy, jeżeli postać ma opanowane minimum 75% zaklęć z rocznika swojego i 90% z rocznika niższego(jeżeli taki występuje).

Plus ewentualnie w ramach nagrody, można by było komuś przyznać dodatkowe zaklęcie, którego mógłby się nauczyć.

A co to tego udowadniania nauki, to ta opcja z zaznaczaniem i przesyłaniem wątku byłaby fajna. Ewentualnie zgłaszanie rangowemu przez gracza/y, że o tej i o tej rozpoczął się wątek nauki zaklęcia.
Chociaż w grę wchodziłaby opcja też osobnego czatu Sala Lekcyjna gdzie uczniowie mogliby się uczyć, zapraszać też kogoś do nauki(osobę, która gdzieś tam przewija się po czacie klimatycznym, a nie, że nagle gracz x pojawi się w Sali znikąd), bądź nie.

Ciekawa opcja byłoby gdyby zaklęcie we wpisie gracza na czacie klimatycznym podświetlałoby się na np. czerwono kiedy np. w jego KP nie widnieje ono jako opanowane. Wiadomo, że mógłby o nim po prostu wspominać, czy uczyć się go ale ułatwiłoby to prace rangowym i dało sygnał graczom, że tego zaklęcia postać innego gracza nie mogła/może użyć.

- Eliksiry

Z eliksirami podobnie jak z zaklęciami.

- Posiadane Przedmioty

Tutaj lista przedmiotów jakie posiada postać. Może też podobnie jak na zasadzie z zaklęciami, będzie lista 10 przedmiotów i będzie można wybrać dajmy na to 5
m. in. Miotła, Sowa, i inne.

No i plus oczywiście tutaj będzie możliwość dopisania przedmiotu przez rangowego, jeżeli jakaś postać uzyska nowy przedmiot lub np. odebrania jakiegoś gdy postać przedmiot zniszczy, utraci, czy zdecyduje się oddać jakiś przedmiot. Z tym, że innej postaci można oddać, tylko jeden przedmiot i inna postać może przyjąć tylko jeden przedmiot(dotyczy to też sytuacji kiedy 3 gracz, chce oddać postaci jakiś przedmiot, nie może tego zrobić), by uniknąć tego, że ktoś zrobi KP tylko po to, żeby innej osobie przekazać brakujące jej przedmioty 😉 By uniknąć sytuacji, że na zasadzie darowizny postać dorabia się wszystkich przedmiotów.

- Dodatkowe umiejętności

  • Animag
  • Metamorfomag
  • 1/4 Willi – tutaj będą 2 umiejętności Willi do wyboru i łączyć się to będzie z utratą statusu o czystej krwi postaci, jeżeli postać taki status posiada. I to jest na zasadzie poniesienia takiego kosztu, bez względu na to jak postać by czystej krwi nie była.

Co do innych umiejętności to Wilkołak, Wampir itd. mnie nie przekonują.

Na to jeszcze nie mam pomysłu, czy na zasadzie losowania, czy może podania złożonego przez gracza i spełnienia warunku jakim będzie napisanie dobrego opisu swojej umiejętności

-Przypisy/Uwagi – ta opcja tylko dla rangowego, który będzie mógł napisać jakieś wydarzenia, które postać przeżyła na klimacie np.:

-Odebranie miotły do 30 kwietnia 2019 za niebezpieczne praktyki i zniszczenie płotu w Chatce. Później następowałby wpis: Zwrot miotły bla bla. I wygaszony status miotły z KP, wracałby na podświetlony.
I MAM NADZIEJE, ŻE COŚ TAKIEGO MOŻLIWE JEST DO ZROBIENIA PRZEZ ADMINA 😛

Punkt 2. Chyba w sumie powyżej opisałem jakbym to widział 😜
Punkt 3. Jak wyżej. Dodam tylko, że konto będzie dozwolone i tak jedno, żadnych multikont.

Punkt 4.
Według mnie raczej powinno się grać uczniami na klimacie, ewentualnie jeżeli ktoś się wyróżni swoją gra klimatyczną, będzie mógł się starać o posadę Praktykanta, czyli postaci uczącej się od Profesora/Pielęgniarki/Bibliotekarki itp. Zależnie od tego czego dotyczy praktyka.
Nie widzi mi się granie dorosłymi postaciami poza szkołą, do tego potrzebna by była odrębna Fabuła.

Co do zasad.
Wiadomo zasady muszą być ale...

Zwiedzanie szkoły i inne rzeczy łamiące regulamin, ale nieszkodliwe, w stylu włóczenie się, niewinna nauka, spędzenie razem czasu, szukanie składników, podziwianie fauny i flory okej.
Jednak by tego nie nadużywać... Osoby, które będą chciały zrobić coś takiego będą musiały liczyć się z tym, że taki wątek może im się nie udać.

Proponowałbym w tym celu udział kostki z 10 oczkami:

- 1-5 nie udaje się wejść, postacie wchodzą ale coś się wydarzy, zaatakuje jakieś zwierze, natrafimy na gajowego itp.
- 6-10 udaje się wejść bez konsekwencji, nie natrafimy na przeszkody, chociaż może się pojawić wpis, o przewróconym drzewie, albo jakieś zablokowanej ścieżce, być może znalezienie czegoś,mogłaby być też opcja interakcji komenda, gracze. W stylu gracze coś robią z ZL i nagle leci komenda, że coś jest na polanie i opcja podchodzą, podnoszą, olewają itd. Zależnie od tego co sie wybierze i jaka to będzie sytuacja coś się wydarzy, może to być coś miłego, a może też ktoś zostać ranny, albo przygoda może zostać zakończona.

Oczywiście opcja z "bezpiecznym" chodzeniem po lokacji, bez ingerencji komendami ze strony rangi. Będzie działać do czasu, aż ktoś inteligentny inaczej nie zdecyduje zaatakować np. gniazda akromantul, czy zrobić krzywdy np. jednorożcowi. Wtedy z całą stanowczością zostaną podjęte kroki(przez range obserwującą czat) w celu przerwania rozgrywki, usunięcia postów jeżeli dyskusja pójdzie za daleko.

A nawet gdy z pełną świadomością, iż za wielkich szans nie ma na pokonanie np. 4 akromantul rozważyć opcję losowania kostką i uśmiercenia takiej/takich postaci, czy wysłania jej/ich na dłuższy pobyt do SS. Np. 1-2 śmierć postaci 3-4, 1 tygodniowa blokada KP, bo postać jest nieprzytomna w SS i później kolejny tydzień, dwa po odblokowaniu musi spędzić czas w SS.(do każdej postaci losowanie występuje indywidualnie)
Chociaż tyle o ile opcja ze śmiercią mogłaby nie przejść tak losowanie 1-2 mogłoby się skończyć blokadą KP na 2 tygodnie plus pobytem 2 tygodniowym później w SS.

No ale jak ktoś będzie chciał cos spalić, zepsuć itd. w jakiś znaczący sposób naruszyć struktury działania/funkcjonowania czegoś. Z automatu trafi na jakiś opór, czy to Irytek, Filch, Prefekt, Profesor, Dyrektor itd.

Jedynie problemem byłby to, że niektóre osoby mogłyby to zrobić kiedy rangi nie ma, bądź jest zajęta czymś innym i nie może zareagować.
Wtedy losowałoby się kostką po czasie i to by skutkowało kasowaniem wątku, jeżeli wyszłaby opcja niepowodzenia, bądź gracze zrobili coś typu jak z akromantulami, gdzie sami z własnej woli atakują i wygrywają z nimi starcie, a nie są na tyle wyszkoleni by to zrobić. Muncz.

Nie jest tez to super sprawiedliwe, bo ktoś rozpisze dobry wątek, a będzie musiał zostać skasowany. Z drugiej gdyby np. brać pod uwagę, że wątek jest okej, nic się takiego nie wydarzyło złego i zostawić to tak jak jest.... Mogłaby wyniknąć sytuacja, gdzie gracze specjalnie zaczynaliby prowadzić wątki kiedy rangi nie ma i każda ich podróż do jakieś lokacji kończyłaby się sukcesem.
A wiadomo każdy jest tylko człowiekiem i może być taka sytuacja, że ranga przeoczy lub jej nie będzie.

Na klimacie w ogóle nie powinno być akcji erotycznych, a na pewno nie pewnych aktów. I nie mam tu na myśli, przytulania, całowania, wyznawania miłości etc. Jeżeli ktoś chciałby prowadzić takie wątki, to jedynie na PW i bez wspominania o nich na klimacie. To nie tego typu czaty, ani gra.

Wracając do świata uczeń i dorosły. To najpierw skupiłbym się na świecie uczniowskim jeżeli On się uda i będzie duże zainteresowanie światem dorosłych, wtedy można o nim pomyśleć.

Punkt 5.

Nie widzę problemu, żeby gracze tworzyli artykuły do gazet. Co do publikacji, no to wszystko zależałoby od jakości tekstu. Mogłyby być działy skupiające się na tym co dzieje się w szkole i poza nią.

Co do planów to można by było zrobić plany dla klas 1-7 tak żeby każdy wiedział kiedy ma lekcje, chociaż czy gracze by się do tego stosowali trudno powiedzieć.

Ogólnie co do klimatycznego klimatu, to podobałaby mi się opcja jakiś zadań i eventów.
Np. Na błoniach leży na polanie ranny jednorożec i gracze mogą mu pomóc.
Na zasadzie ktoś zostaje przy rannym jednorożcu, ktoś biegnie po nauczyciela itp.

Plus chyba będzie trzeba rozdzielić punktację domów na mechaniczną i klimatyczną. Będą punkty które będzie się zbierało tylko dla klimatu i punkty tylko dla mechaniki.

Punkt 6.

Na początek jednak wolałbym jeden czat klimatyczny, później jeżeli graczy pojawi się naprawdę wiele, można by było utworzyć dodatkowy/e.
Z tym, że jak już wyżej wspomniałem mogłyby być dodatkowe czaty treningowe, lekcyjne, które mogłyby być uruchamiane w razie potrzeby. Na które mogliby mieć wstęp wszyscy, lub tylko osoby zaproszone, a reszta obserwowałaby wątek.

Imię i Nazwisko postaci klimatycznej na czacie spoko, plus jak Aqu wspomniał opcja najechania i sprawdzenia nicku takiej osoby klimatycznej.

Punkt 7.

W sumie jakoś po Bitwie wdaje mi się odpowiednio, ale na pewno Hog byłby uruchomiony od razu i naprawiony w większym lub mniejszym stopniu. W sumie czasy przed HP też byłyby okej, ale to generowałoby problemy, trzeba by było doskonale opracować kto wtedy uczył, jak wyglądał świat itd.
Nie biorę w ogóle pod uwagę Przeklętego dziecka, bo nie uznaję tego za kanon xD

No i to chyba tyle, mogłem o czymś zapomnieć najwyżej dopiszę.
Mam nadzieje, że wszystko napisałem w zrozumiały sposób.
I z góry przepraszam za literówki, czy tam błędy interpunkcyjne 😛
Na pewno z klimatem przyda się pomoc, jeżeli chcemy stworzyć coś WOW.

W odniesieniu do tego co się pojawiło. 😄

Punkt 1.
Najbardziej zwróciło moją uwagę pole: Posiadane Przedmioty. Ja osobiście pominąłbym to. Dlaczego? W myśl rpga idealnie by to pasowało, jednak w samej szkole byłoby za dużo przedmiotów podstawowych, które uczeń może i musi mieć. A co jeżeli ktoś jest dorosły i bajecznie bogaty? 😄 Przecież to byłaby przesada, że bogacz ma kilka przedmiotów. 😄
Zmieniłbym to pole na: Specjalne Przedmioty. Na przykład zabytkowy wisiorek, który był w rodzinie i ma charakter sentymentalny. Albo specjalna torba, których na świecie jest 3 sztuki. Albo coś w ten deseń. Nie klasyczne przedmioty, tylko specjalne, bardzo ciężkie do zdobycia, albo należące i cenne tylko dla jednej osoby. 🙂

W kwestii znanych zaklęć, umiejętności. Nie ograniczałbym się aż tak mocno. Ja bym walnął długą listę dostępnych zaklęć, umiejętności, umiejętności tworzenia eliksirów, przedmiotów i innych bzdetów, po wyuczone podania w quidditchu. Podzieliłbym to na pasek 10 punktowy, albo 100 punktowy + podział wtajemniczenia. W skrócie:

Mamy ten pasek 100 punktowy.
Poziom 0 - Nie umiemy nic wyczarować.
Poziom 1 - Nowicjusz.
Poziom 2 - Adept. - Potrafi coś wyczarować, ale to nie jest regułą.
Poziom 3 - Czaruje zaklęciami, ale czasami nie wychodzą.
Poziom 4 - Długie nauki sprawiły, iż niemal za każdym razem zaklęcie działa.
Poziom 5 - Potrafi wyczarować niewerbalnie.

Ot. Do zdobycia mamy w sumie 600 pkt, aby wyuczyć się poziomu mistrzowskiego. 😄
Dodać do tego resztę umiejętności i nie ma opcji stworzyć Boga. A jak ktoś się uprze to dzięki ciągłemu klimatowi po jakimś tam czasie, pół roku, roku całodobowego pisania, wymasteruje to. Ale szczerze powiedziawszy nie ma opcji cały czas pisać, pisać i pisać. 😄

Na start dać daną ilość punktów: Np. dla osoby, która jest w 3 klasie więcej, a w drugiej mniej. A dorosłemu w zależności od wieku, więcej.

Resztę podziału i zdobywania trzeba byłoby ustalić. Kwestia w którą stronę to ma pójść? W zwykłą KP, czy rozbudowaną KP. Fajnie byłoby stworzyć ankietę z pytaniem tutaj. 😜

Punkt 4.
Ja tam na przykład wolałbym grać dorosłą postacią. 😄
Wybór i rozwiązania tak naprawdę powinny być dla wszystkich. Wedle widzimisię. Jednak pewne zasady muszą być. 😄

Odnośnie kostki i munczu. Hmm. Muncz zawsze był, jest i pozostanie. Ja bym dodał w rozgrywce klimatycznej możliwość permanentnej śmierci. Jeżeli ktoś atakuje pająka, a nie potrafi dobrze czarować to kara musi być. Jeden, dwa, może trzy przypadki i nagle nikt by tak nie ryzykował. 🙂
Kwestię braku rangowego i kasowania wiadomości. Jeżeli to nie będzie aż mocny muncz, wiadomo można zagrać Wszechmogącego i od razu karać. Ale jeżeli to będzie mały, średni muncz to można to rozwiązać bez usuwania wiadomości. Nawet jak rangowego nie będzie. Wysłać wiadomość do takiej osoby, np. do ucznia iż dostał szlaban, ponieważ ktoś tam go widział i doniósł na niego. I szlaban do odpracowania na klimacie u Filcha, czy coś. Wiadomo ktoś to może unikać i to nadal będzie klimatyczne, ale w końcu trafi na zawieszenie w prawach ucznia - tzn. blokadę kp i o. A jak ktoś będzie mocno upierdliwy to wszystkich kp. 😄

W kwestii kostki. Zazwyczaj jest mistrz gry i decyduje co dalej i itd. Jak go nie będzie, a załóżmy, że klimat swoim życiem się toczy i rangowi co drugą wiadomość nie będą się wcinać, to rozwiązanie z kostką upada. Chociaż w walkach byłaby niezbędna, chyba że ktoś dobrze by to odgrywał bez tego. Mam mocno mieszane uczucia.
Kostka jest dla tych, którzy nie znają umiaru. Ci, którzy go mają, będzie tylko przeszkadzać. Przykładowo. Ktoś jest magomedykiem, który ma na karku 30 lat pracy i ma rzucić kostką do prostego zaklęcia, które rzucał już w setkach tysięcy? 😄 A potem jeszcze na nim polec? 🙂 Nie ma szans, aby to się wydarzyło normalnie, aby z takim doświadczeniem się pomylić. Może kostkę powinno się wprowadzić jako dodatek. Nie jako wymóg. Na przykład do walk jak któraś ze stron zażąda użycia tego. Jeżeli są to dwie osoby, które potrafią pisać i dobrze to poprowadzą bez kostki, to nie ma co im przeszkadzać.

Podsumowując ten punkt, ja jednak rozgrywkę dorosłych także w tym momencie prowadził dla tych co chcą. Jednak Ci, którzy na to się decydują to wiedzą jak grać i zapewnić sobie czas. 🙂

Punkt 5.
Punktacja domów. Oczywiście, że świat mechaniczny będzie oddzielony od klimatycznego. Dwa osobne byty, dwa osobne światy, które nie mogą być mieszane w żaden sposób. Nawet dawaniem nagród za dobre działania w jednym świecie do drugiego.

W sumie, można dodać pocztę klimatyczną, która w pełni byłaby klimatyczna i prawom klimatycznym by podlegała. 😄

I o. Tyle chciałem napisać. 😄

Najpierw napisze, że wszystko co napisałem jest rozpisane pod uczniów Szkoły, a nie postaci dorosłe. Pod uwagę brałem doświadczenia z różnych gier, które podpowiada mi właśnie taki system listowy zaklęć i ogólnie używania czegoś ala kostka.

Co do posiadanych przedmiotów chodziło mi o przedmioty takie, których nie wymaga się posiadać w szkole, a to między innymi właśnie Miotła, Sowa(zwierzak), jakiś plecak etc.
I ta rubryka jest po to, żeby nagle gracz x, który nic nie ma o miotle w Karcie postaci, nagle ją miał, bo gracz y ją posiada.
A są takie sytuacje i nikt temu nie zaprzeczy, bo sam wielokrotnie byłem świadkiem.

Co do przedmiotów specjalnych jak wisiorki itd. to najwyżej mogłyby być dopisywane w KP ręcznie przez rangowego najlepiej z historia przedmiotu skąd jest.

Postaci Dorosłego nie biorę póki co pod uwagę, bo w tę grę nie będą grały, tylko osoby pełnoletnie ale i dzieciaki. "Tak samo osoby, które umieją w klimat i te które w niego nie umieją." Według mnie najpierw powinniśmy się skupić nad wprowadzeniem klimatu dla postaci uczniów i później jak już wspominałem, będzie sporo graczy, utworzyć czaty dla dorosłych postaci. To jest gra o szkole, więc najważniejszym aspektem na ten moment jest fabuła dla szkoły.

Postacie dorosłe musiałyby grać poza szkołą, a to się wiąże z tworzeniem nowych czatów, rozplanowaniem prac, domów, miejsc spotkań, fabuły, bo uczniowie szkolni nie przejmują się zbytnio tym, czy podrożały smocze łuski, czy nie. Czy tam jaki wpływ na świat będzie miało pojawienie się kogoś tam, czy czegoś tam.

Taka opcja klimatyczna mogłaby powstać dopiero wtedy kiedy uzbiera się sporo ludzi na klimacie i będzie miał kto tego pilnować.

Co do zaklęć taki podział dla mnie jest na nie.
Choćby w samej 7 klasie powinno się znać jakieś zaklęcie niewerbalne, albo przynajmniej dążyć do jego nauki. Poza tym niektórzy nie znają umiaru i będą mieć ten 2 poziom, a i tak będą czarować jakiegoś patronusa, czy inne potężne zaklęcie i to jeszcze będąc na 2 roku xD

W ogóle pominąłem zupełnie opcję nauki niewerbalnych i myślę, że od 5-6 klasy będzie dostępna opcja nauki takich zaklęć, najpierw trza się wyuczyć zaklęcia podstawowego(pomijamy to jeśli postać ma wybrane to zaklęcie jak nauczone w KP) i wtedy dodatkowe lekcje, zebranie tam np. 10 punktów i łala postać potrafi niewerbalne, z tym, że nauczyć się go będzie mogła od innego ucznia, który potrafi takie zaklęcie, bądź od nauczyciela.

Poza tym przy takiej liście opanowanych zaklęć(jaka zaproponowałem zrobić) postać wie do czego jest zdolna, wie co może, co nie i rangi też wiedzą co taka postać potrafi. To z kolei usuwa wątpliwości osoby na randze, czy dana postać może potrafić takie zaklęcie, czy nie.

Bez rozpisania tego, nie zapanuje się nad tym i ktoś będzie chciał rzucać zaklęcia trudne w 2 klasie, bo powie, że On się tylko tych uczył na klimacie i je ćwiczył, a innych nie. A to jeszcze większy chaos, bo trzeba będzie albo kostki, albo mistrza gry żeby takie spory rozsądzać.

Punkt 4.
Nie wszyscy piszą dobre KP, niektórym sprawia to problem i w sytuacji gdy jakiś gracz popełni nieświadomie błąd pozbawienie go KP będzie skutkowało tym, że już więcej grać nie będzie chciał. Karę ze śmiercią postaci widziałem bardziej w sytuacji, gdy gracz popełnia wykroczenia raz za razem i prowokuje.

No i to jest dobra opcja, ktoś doniósł musicie odbębnić szlaban, to mogłoby być rozwiązanie w przypadku późniejszego rzucania kostką przez rangowego. Zamiast kasować wątek po postu w przypadku wypadnięcia Nieudanej próby.... można by takich delikwentów wysyłać na szlaban.

Mistrz gry raczej funkcjonuje na forach, tutaj nie wiem czy będzie mistrz gry. Zresztą kto poświeci 24/7h czasu i będzie pilnował i rozgrywał z graczami takie wątki? Kostka wymaga pewnie dopracowania, w sumie to by była taka pierwsza próba jej użycia na klimacie, przynajmniej dla mnie, bo na innych grach z HP tego nie widziałem. Ja bym spróbował jej użyć na klimacie, może faktycznie się sprawdzi, jeżeli nie, to trudno. Poza tym rangowi nie zawsze będą ich używać, tylko raczej w sytuacjach spornych, jak nieregulaminowe wyjście do ZL, zapewnienie trochę chaosu na klimacie, może akurat Irytek wpadnie z Wizytą do WS i będzie trzeba się uchylać przed latającą kiełbasą i ups akurat jeden z celów Irytka oberwie, właśnie takim losowaniem. Unik, czy nie. Gracze będą sami mogli poprosić rangę o użycie takiej kostki w sytuacji spornej z innym graczem, czy coś.

I odnosząc się znowu do postaci dorosłej, ta kostka w przypadku kogoś z danym zawodem nie będzie funkcjonować, bo będzie miał przypisane swoje zaklęcia, które musi i umie wykorzystywać.

"Podsumowując ten punkt, ja jednak rozgrywkę dorosłych także w tym momencie prowadził dla tych co chcą. Jednak Ci, którzy na to się decydują to wiedzą jak grać i zapewnić sobie czas. 🙂"

Niestety ale nie wszyscy są genialni w klimacie i nie tylko dorośli będą grać dorosłymi, ale i pewnie dzieciaki.

Ja to całkowicie rozumiem, jednak trzeba przyjąć, iż będą osoby dorosłe. 🙂

Postaci Dorosłego nie biorę póki co pod uwagę, bo w tę grę nie będą grały, tylko osoby pełnoletnie ale i dzieciaki. "Tak samo osoby, które umieją w klimat i te które w niego nie umieją." Według mnie najpierw powinniśmy się skupić nad wprowadzeniem klimatu dla postaci uczniów i później jak już wspominałem, będzie sporo graczy, utworzyć czaty dla dorosłych postaci. To jest gra o szkole, więc najważniejszym aspektem na ten moment jest fabuła dla szkoły.

Postacie dorosłe musiałyby grać poza szkołą, a to się wiąże z tworzeniem nowych czatów, rozplanowaniem prac, domów, miejsc spotkań, fabuły, bo uczniowie szkolni nie przejmują się zbytnio tym, czy podrożały smocze łuski, czy nie. Czy tam jaki wpływ na świat będzie miało pojawienie się kogoś tam, czy czegoś tam.

Taka opcja klimatyczna mogłaby powstać dopiero wtedy kiedy uzbiera się sporo ludzi na klimacie i będzie miał kto tego pilnować.

Nie mogłem znaleźć pola cytuj. 😄 To wiadome, że powinny, a wręcz muszą grać poza szkołą. No chyba, że będą pracownikami szkoły, albo na polecenie Ministra Magii z aprobatą dyrektora, bo innej opcji nie przewiduje. 😄
To faktycznie wymaga rozplanowania, zwłaszcza cen smoczych łusek. ^^
Nie można zabronić grania dorosłym, bo zaraz się może okazać, że 1/4, a może 1/3 graczy nie będzie mogła brać udziału. 😄
Występowanie dorosłych i uczniów zawsze było i pozostanie. Nic nie można na to poradzić, zwłaszcza blokowaniem tego. Rozumiem Twój argument skupienia się na uczniach, ale.
Proponuje kompromis. Pełne skupienie się na uczniach, a świat dorosłych pozostawić w stanie surowym. Niech sam się tworzy. A potem po prostu zmodyfikuje się to w miarę możliwości. Tym bardziej, jak ma być jeden czat na chwilę obecną. Czyt. tak jak wszędzie i nie mają z tym problemu. 😄
Nawiązując do argumentu, że to jest gra o szkole - Okey. Ale bazujemy na uniwersum HP. Ograniczanie się tylko i wyłącznie do szkoły, odcina nas od wielu rzeczy z tego uniwersum. I to na własne życzenie. A według mnie nie powinniśmy się ograniczać na szkole, tylko na niej. To już było. W lepszej i gorszej wersji. Ale było i nic poza tym. A, czasami Hogsmeade było. I od czasu do czasu Pokątna. Niezbyt dużo wykorzystane z tego bogatego uniwersum. Dla upartego, w czasie w którym pełne siły skupione będą na szkole, powoli ktoś mógłby tworzyć coś dla dorosłych. W końcu prorok pisany jest przez dorosłych, to prędzej czy później to będzie musiało powstać.

Odnośnie zaklęć. Wersję niewerbalną uczą się ogólnie posługiwać. Tam chyba nie ma konkretnego zaklęcia, tylko umiejętność. Samo rozbijanie tego na punkty nauczenia mija się z celem, ale to trzeba zrobić. Dla mnie czym większy podział, tym lepszy. Nie ukrywajmy tego, ale proponując tą opcję podziału, ogólnie na wyuczone zaklęcia i itd, próg wejścia jest wysoki. Być może za wysoki dla nowych graczy, bo zamiast skupić się na klimacie to ma pełno dodatkowych rzeczy do zapamiętania. Fakt, to ułatwi każdemu życie, ale to według mnie musi być mocniej rozbudowane. Tak, aby można było faktyczny progres obserwować.

Kostka. A może nie prosić o użycie kostki, tylko oddać do dyspozycji kostkę, której wynik pojawiałby się na czacie? Przed rzutem wybierałby gracz na co rzuca i o. Proste i może będzie działać. Chociaż ja tego nie widzę. Kwestia tak naprawdę finalnego wykonania i pierwszego zastosowania. 😄

Odnośnie śmierci postaci. Nie przesadzajmy. Jeżeli gracz będzie miał napisane w regulaminie rozgrywki fabularnej (tak wiem, jak to wygląda z czytaniem tego), że przez szukanie śmierci ją znajdzie, to powinien ją otrzymać. Akcja i reakcja. To tak jakbym rzucił się z wieży i przeżyłbym to. 😄 I to nie jest nieświadome tylko w pełni świadome jak ktoś takie rzeczy robi. Przykład pająków. Jak nieświadomie można wejść do gniazda głodnych pająków? Przecież jest pełno tam sieci i nawet chyba widać je wcześniej. I może po wejściu tam, gracz cudownie zostanie uratowany i przeżyje? Nie ma szans. Za każdą akcją powinna być odpowiednia reakcja. Tak jak pisałem, ktoś szuka śmierci, to niech ją znajdzie. 🙂

Mistrz gry. W sumie, każdy rangowy tak naprawdę ingerując w rozgrywkę staje się mistrzem gry. Przy tak otwartym świecie nie ma szans, aby nad tym zapanować. Jednak jeżeli będą sztywne reguły i odpowiedzialni ludzie, którzy podejdą do tego normalnie, a nie tylko po to, aby niszczyć rozgrywkę, to tak naprawdę bez rangowych mogłoby funkcjonować. Kwestia jest taka jak będzie społeczność. Jakie podejście graczy i zaangażowanie. Ja na przykład polubiłem RP w World of Warcraft. Podejście twórców jest proste. My Wam wszystko dajemy, grajcie sobie, ale jeżeli ktoś psuje rozgrywkę, my sami tym się nie zajmiemy. Od Was zależy czy zgłosicie taką osobę czy nie. Sami nie reagujemy. I to tak naprawdę społeczność pilnuje standardów jakie panują.
Jednak jeżeli ktoś się uprze popsuć rozgrywkę to i tak popsuje.

Kwestia Kart Postaci - to wiadome, że nie każdy pisze dobre karty postaci. To jest rzecz wiadoma. Rozumiem także, że nie wszyscy są genialni w klimacie. To logiczne. Jakby wszyscy byli genialni to nie byłoby tego wątku. 😄 Świat sam by się stworzył. Jeżeli ktoś decyduje się na granie dorosłą osobą, to powinien wiedzieć z czym się to wiąże. Argument, że był nieświadomy przy tworzeniu dorosłej osoby do mnie nie przemawia. Faktycznie, domyślnie powinno być tworzenie karty uczniowskiej, jednak jak ktoś chce być dorosłym, niech będzie. Pisałem wcześniej dlaczego. 😜
Poza tym klimat to gra wyobraźni. Niech każdy wciela się w taki wiek jaki chce. W końcu to gracze będą zapełniać klimat i na nim głównie grać i spędzać swój czas. Jak ktoś woli być uczniem niech gra uczniem. Jeżeli dorosłym to niech gra dorosłym.

To ja też dodam swoje trzy grosze.

Punkt 1., 2.

Rozbudowana Karta Postaci jak najbardziej, aczkolwiek z propozycji podziału Detainee połączyłabym Charakter i Wygląd razem, aby to był po prostu Opis postaci, a Rodzinę umieściła w Historii, bo według mnie nie jest to jakoś aż tak ważna informacja, aby miała oddzielną rubrykę. Chyba że innym jest tak wygodniej, ale mi po prostu łatwiej by było te postaci wcisnąć w historii.

Metamorfomag i wila są umiejętnościami dziedzicznymi, więc tu powinno być losowanie, chyba że gracz wykaże się swoją pierwszą postacią i jedną z tych umiejętności dostanie na drugą. No i tak dlatego, że jak już jakąś postacią gramy długi czas, to dziwnie, jak nagle staje się taką wilą.
Animagia jest do wyuczenia, więc postać tej umiejętności mogłaby się nauczyć klimatycznie, ale to tylko moje zdanie.

Co do nauki zaklęć, to jest to bardzo dobry pomysł, ale trzeba go baaaardzo przemyśleć. Bo skoro jakaś postać jest już na jakimś poziomie, dajmy na to na szóstym roku, to na pewno część zaklęć z lat poprzednich zna, przynajmniej te podstawowe. A niewerbalnych uczono już na piątym czy tam szóstym roku, nie pamiętam dokładnie. Postać dobra z zaklęć dałaby radę więcej umieć, a postać, która się nie lubi z zaklęciami, miałaby już niejaki problem. W sumie, i tak źle i tak niedobrze. Myślę, że tu już raczej rangowi obmyślą, co i jak, i ewentualnie dogadają się z graczami, gdy będzie już ogarnięta całość.

Punkt 3.

Też jestem za tym, aby było więcej niż jedna karta. Myślę, że jeśli dana osoba daje radę prowadzić jedną postać (nie mówię tu o wpisach na kilka albo i kilkanaście tysięcy znaków, w końcu jedni potrafią napisać elaborat, a innym wystarczy 10 dłuższych zdań), to bez problemu można jej zezwolić na drugą, czy też na trzecią, bo może dziś chciała pisać postacią A, jutro ma ochotę pisać postacią B, a pojutrze będzie miała pomysł na postać C, więc to już do przemyślenia przez adminów. I raczej nie widzę problemu, żeby osoba, która ma dwie postacie, grała sama ze sobą, jeśli robi to umiejętnie. Z innej gry pamiętam, jak jeden gracz tworzył x postaci, łącząc je w pary, i co jakiś czas była prośba o usunięcie wpisu, bo wysłało się złą postacią. Więc w takim przypadku byłabym na nie :v

Punkt 4., 6.

Na chwilę obecną podejrzewam, że będzie jeden czat i tyle, bo do większej ilości nie będzie miał kto tego pilnować. Więc w sumie skupiłabym się na jednej grupie, bo trzeba by po prostu pilnować podziału społeczności. Chyba że nie byłoby problemem zrobienie czatu dla uczniów i czatu dla dorosłych (na którym rzecz jasna wątki +18 nie miałyby racji bytu, bo jako zwykły gracz nie mam ochoty czytać, jak gracze się zabawiają, a co dopiero jako rangowy, który MUSI to przeczytać). No i rzecz jasna, byłyby osoby, które będą tego pilnować. A do tego potrzebny też jest czas. A z doświadczenia wiem, że na rangowych zgłaszają się osoby, które pokazują chęć, a gdy już dostaną rangę, to nagle ich nie ma 😄

Jeżu, nie wiem, czy to w miarę spójne i logiczne, i w ogóle do zrozumienia, ale odpisanie było trudniejsze niż myślałam. Generalnie odniosłam się do tego, do czego miałam jakieś malutkie ale bądź komentarz nie zajmował mi więcej czasu, bo jednak tu jest bardzo dużo kwestii, które trzeba bardzo dobrze przemyśleć, więc może kiedyś się z tym odezwę.

Miłego wieczoru! ♥

Ok, poczytałam, zobaczyłam i wg mnie mam wrażenie, że czytam dwie różne koncepcje na klimat.
Kals, jeśli dobrze zrozumiałam, jesteś za klimatem, gdzie gramy uczniami Hogwartu z racji małej grupki graczy, i ma to swój sens. Det, chciałbyś grać dorosłymi, którzy mogą dużo więcej i jak masz jakiś zawód to zaklęcia z nim związane są wykonywane bez najmniejszych przeszkód. Mam wrażenie, że grałeś już w jakiś klimat dorosłymi i bardzo przypadł Ci on do gustu, dlatego chciałbyś go tutaj, ale mogę się mylić.
Pozwolę sobie odnieść się do każdego z wpisów, i tak zacznę od Kalsa.
PKT 1.

  • Odblokowanie KP względem napisanych znaków, wiązałaby się na pewno z tym, że niektórzy gracze rzucali by wpisami byleby były, byleby się znaki sumowały, co niestety pociągnęłoby za sobą problem bylejakości. Można oczywiście zawsze ręcznie przez rangowego sprawdzić wybiórczo wpisy i ocenić, czy faktycznie ilość "znaków" pokrywa się z jakością, ale nie wiem, czy nie byłaby to robota dla głupiego, a wręcz syzyfowa. Z czasem po jakim odblokowywały by się kolejne KP jest o tyle wygodnie, że tutaj zakładamy, iż każdy z czasem zdobywa to doświadczenie na klimacie, a jego wpisy są fenomenalne. Założenie zacne, ale można by tutaj dodać, że i tak ranga powinna choć wybiórczo sprawdzić wpisy. Niemniej jednak, jeśli osoba byłaby często na klimacie, to co do założenia, ranga takowego gracza by kojarzyła i mogłaby potwierdzić nadanie dodatkowej KP. Niemniej jednak tak jak Kals nie wyobrażam sobie pisania kliamtycznego między dwiema postaciami tego samego gracza, dlatego tutaj, jakby coś takiego się pojawiło, to od razu byłabym za blokowaniem drugiej KP takiemu graczowi.
  • Podział na trzy grupy zaklęć, wg rocznika, jak najbardziej tak, przy czym ja bym jeszcze zrobiła grupkę zaklęć typu "0", które są na tyle proste, że uczeń przychodząc do szkoły je po prostu umie. Forma uczenia się zaklęć też jest ok, tutaj jedynie ja bym dodała, że po zaznaczeniu odpowiedniej "komendy/ znaczku/ przycisku" nazwa zaklęcia podświetla się i wtedy dla rangowego jest to znak, że uczeń chce go użyć/nauczyć się.
    Jeśli dobrze rozumiem, mając info w KP o osobie, która kocha zaklęcia to może nauczyć się 2 zaklęć z rocznika wyżej, patrz przedział zaklęć klasa 4-5, ale nie wyżej, a jeśli nie to tylko jednego, i podobnie rzecz by się miała z eliksirami, zielarstwem, innymi zajęciami i umiejętnościami. Wydaje się to być całkiem sprawiedliwy układ, przyznawanie pkt też jest ok, choć trzeba by było dokładnie wypisać, co uczeń musi zrobić, aby zaliczyć naukę z ksiązką, z kolegą bądź z komendą. Jest to drobny szczegół do dogrania, ale wart zauważenia.
    Można by jeszcze spróbować praktycznych ćwiczeń przy zaklęciach przy udostępnieniu odpowiednich przedmiotów/klasy przez nauczyciela, choć można by to było podciągnąć pod naukę z komendą.
  • Przedmioty tak, ale np dałabym dwa standardowe przedmioty, które mieli wszyscy, plus pulę np tych 10 do wybrania. Forma dzielenia się przedmiotami, jak najbardziej, jest to fajny sposób na zwrócenie uwagi na kooperację na klimacie.
  • Forma losowania umiejętności specjalnych jest spoko, bo wtedy jest pewna różnorodność i nie każdy gracz miałby taką umiejętność. Zostawiłabym jeszcze linkantropię, ale tutaj już jako formę bonusu, nagrody za klimat, event etc. Co do prośby gracza to niewykluczałabym jej, ale dała jakieś zasady typu: losowania, czy wgl możesz spróbować napisać wpis o twojej przypadłości, bądź odkrywaniu u siebie dodatkowej umiejętności.
  • miejsce na uwagi rangowego, tak, to jest zawsze przydatne i w sumie od razu można przypisać to do danego gracza, a podczas gry klimatycznej szybko sprawdzić, co tam się u danego gracza ważnego zadziało.
    PKT 4.
  • Na początku jestem za tym by grać uczniami, ew z czasem/ z zasługami/ nagrodą za event można dostać możliwość "Praktkanta". Choć jeśli gra będzie się rozwijać, a rangowi klimatyczni rozpiszą fabułę na większą powierzchnię świata, patrz poza Hogwart, czyli na dodadzą Londyn, Pokątną, ew inne miasta/świat to możemy wtedy myśleć o dorosłych postaciach. Na początku, kiedy będzie raczkował klimat sądzę, że będzie to zbyt chaotyczne, aby grać dorosłymi, pomimo że to miła wizja oraz odmiana od dzieciaków.
  • Co do rzutów kostką, jestem za, ale gdyby się dało, chciałabym, aby była to opcja automatyczna, bez potrzeby fatygowania rangi, czyli jest jakiś przycisk/magiczna opcja losuj, która pozwalałaby robić rzut, który pokazuje się w off topicu i wg której gracz mógłby się ustosunkować i zrobić swój wpis. Wytrawny gracz nie będzie miał problemu, jeśli wylosuje 1, a słabemu i tak to nie zrobi różnicy.
    Fakt ranga i tak później musiałaby sprawdzić klimat, i ocenić czy wszystko ok, ale nieszkodliwe rzeczy bym zostawiała, skróty i teleportacje z miejsca A do B, bym kazała poprawić, tudzież jeśli zaszłyby za daleko to zostawiła z opcją uprzedzenia o fatalnym klimacie i prośbą/ wskazówkami poprawy.
  • Forma i rodzaj kar to już kwestia praktyki oraz obserwacji klimatu, choć faktycznie każdy szlaban KP wiązałby się z "narrtorem" opisującym, że gracz leży w SS i się kuruje, a później sam gracz miałby 2/3 tyg klimatu w SS, więc ogólnie nudy dla niego.
    Ukaranie gracza po zajściu, czyli w momencie kiedy klimat był przeczytany po powrocie rangi, bo nie oszukujmy się ranga też człowiek, 24h na dobę dostępna nie jest, jest słuszny. Należałoby jednak ocenić, szkodliwość oraz okropieństwo/wielkość munczu, by nie było sytuacji, w której gracze nagminnie łamią regulamin nocą, lub jak nie rangi, gdyż zrobiłoby się zoo lub cyrk z klimatu, i w sumie wypaczyłoby sens fabuły.
    PKT 5
  • przykładowy plan jest zawsze pomocny, choć ze stosowaniem się do niego mogłoby być różnie.
  • Opcja zadań mogłaby być o tyle fajna, że jeśli by się dało, to można by stworzyć listę zadań, które o danych godzinach, ew przy pomocy rangowego zostałyby wylosowane i wrzucone na klimat, tak by gracze mieli możliwość np. pomóc profesorowi z czyszczeniem kociołków. Miłoby było gdyby pula tych zadań była dość różnorodna i nie skomplikowana, aby każdy gracz miał możliwość zagrania.
    Eventy jako większe wydarzenia klimatyczne tak, ale na początek mniej wpływające na całą, ogólną fabułę, z czasem można pomyśleć o ogólnym zarysie, który wprowadziłby jakąś formę dłuższej rozbudowanej historii.
  • Podział pkt na mechaniczne i klimatyczne to dla must have. Nie wyobrażam sobie połączenia klimatu z mechaniką.
    PKT 6.
    Jestem za i w sumie tutaj nie mam żadnych ale, gdyż wydaje się być to sensowny pomysł.
    Gramy uczniami, więc na chwilę obecną zostalibyśmy ograniczeni do szkoły.
    PKT. 7
    Fabuła tocząca się po wojnie byłaby tą opcją na pewno prostszą, czasy przed hogiem wymagałyby większego nakładu pracy i później zastanowienia sie, czy w ogóle fabuła klimatu połączy się w jakimś stopniu z wydarzeniami z HP.

Co do wypowiedzi Deta:
Wybacz, ale pominę to, co tyczy się dorosłych "graczy/postaci", gdyż je raczej wrzuciłabym do worka z npc, patrz komendami do użycia. Postaram się odnieść do tego, co merytorycznie miałoby sens dla klimatu.
*Podział wtajemniczenia nie ma sensu przy grze dzieciakami, poza tym to nie jest czysta gra rpg-owa w rozumienia rozgrywek np. DnD 5e, niestety to nie ten system.

  • Co do samej KP ja bym tutaj postarała się o coś pośrodku, niekoniecznie hiperrozbudowana, ale też nie minimalistyczna. Umiar.
    *gra postacią dorosłą jest ok, ale jeśli mamy rozbudowaną fabułę , dużo graczy i mnogość postaci, w momencie gdy zaczynamy to nie ma to sensu.
    Średnio postacie stworzone przez graczy na klimacie mają od 15-17 lat, tak by mogły więcej, ale też bez munczu.
  • Co do kostki, zawsze znajdują się gracze, którzy nie mają umiaru. Nie chodzi nawet o samą kwestię munczu, ale o brak logiki i konsekwentności w ich wpisach. Nie ma sensu dawania graczom nieograniczonego pola, gdyż w przypadkach tzw "piaskownic" i tak nie wykorzystają w większości możliwości, a resztę popsują. Odnosisz się do przykładów z gry jako dorosła postać, a to na poczatku może jest i fajne, ale nie ma sensu, bo możesz wszystko, dosłownie wszystko, a to już zakrawa o muncz. Z góry zakładasz, że w klimat będą pykać osoby z niebywałym doświadczeniem klimatycznym, a dodatkowo będą oni dorośli, ale niestety nie zawsze tak jest i nawet pomimo dobrych chęci, wcześniej, czy później pojawią się dzieci, ew osoby niewprawione, które patrząc na "dorosłych" zaczną przeginać. Nikt nie mówi, że trzeba od razu przerywać im klimat, ale na pewno nie można im pozwolić na wodzę boskości w swoich działaniach.

Właśnie zobaczyłam kolejne wasze wpisy i mój świat legł w gruzach, bo muszę ustosunkować się do tego dalej.

  1. MISTRZ GRY sprawdza się w momencie, gdy grasz rpg kilka h, do max 7h, ew jak masz larpy, wtedy to ma sens, bo masz od 5-12 graczy i jesteś wstanie ich opanować, masz krótką zwięzłą fabułę, historię, mało rozbudowaną o npc, etc. W grze, gdzie każdy gracz na poczatku będzie mógł poprowadzić swoją fabułę w dowolne miejsce, jest to nie wykonalne by sprawdzać klimat non stop, plus prowadzić rozgrywkę 24/7. Nie mówię, że jakieś szybkie, łatwe zadania z komendą/ rangą nie są możliwe, bo są i nawet łatwe do wykonania. Ale nie mylmy komendy np. profesora Snape z mistrzem gry, który wrzuca jakiegoś randoma i prowadzi rozgrywkę dla 50 osób. Duży event, rozpisana fabuła rozgrywki tak, małe zadania z kilkoma graczami - tak, ale nie mistrz gry.
  2. Nie mylmy graczy dorosłych z ich wykreowanymi postaciami. Owszem skupmy się na uczniach, ale nie puszczajmy samopas dorosłych postaci w świat. Fakt uniwersum jest bogate, ale na początku rozgrywki klimatycznej w nowej grze, pozwólmy, aby rangowi mieli czas na stworzenie szczegółów lokacji, tego co tam się może zdarzyć, npc które pomogą dokreować świat. Nawet taka banalna cena łusek, może być problematyczna w momencie, gdy Twoja postać nie zarabia, nie chodzi do pracy, bo musiałaby mieć miejsce pracy, zadania do wykonania, pracodawcę, etc... Niby nic, a jednak.
  3. Gry typu WoW, LoL mają troszkę inne zasady i gdy ktoś niszczy Ci rozgrywkę to jest wkurzony, bo może to wiązać sie z utratą punktów, umiejętności, ekwipunku, ja bym tego nie wiązała z grami pisanymi, klimatycznymi, bo niestety to nie zawsze działa. Myślenie grupowe a odpowiedzialność za innego gracza to temat rzeka.

Ogólnie to co pisała Leda ma na prawdę spory sens, dlatego dziękuje za Twój wpis.
Podsumowując rozumiem, że każdy ma bogatą wyobraźnię, ale nie możemy z góry zakładać, że każdy jest fenomenalny w grze, jeśli admini będą widzieć, że są osoby, które wyróżniają się na tle pozostałych, i mają fajny pomysł na grę, idzie im to lepiej niż innym to jestem za tym by dostali drugą kartę, gdzie będą praktykantem, czyli patrz ich postać będzie mieć powyżej 17 lat tudzież do 21 i jeśli jako praktykant pokażą, że ich klimat nadal jest fenomenalny to mogą dostać pozwolenie na wyjazd ze szkoły i podbicie świata, i wtedy jeśli takich osób będzie kilka to ok, niech kreują uniwersum w porozumieniu z rangami, które będą wtedy musiały przemyśleć fabułę, politykę, stosunki społeczne etc. tego świata, ale na pewno nie jestem za tym by dać to ad hoc od razu. Mając możliwość obserwacji klimatu innej gry, wiem, że granie nawet dzieciakami/młodzieżą szkolną sprawia problem. A kreowanie nieskończonego uniwersum, dogrywanie szczegółów to praca dla całego sztabu ludzi, który musi siedzieć nad tym dzień w dzień, co niestety dla większości się odechciewa, a nagle rangi się ulatniają i zostają same kolorki, bez większego wkładu w rozwój gry.

Mam nadzieję, że nie za długi mój wywód i logiczny. Za wszelkie błędy i literówki przepraszam.
Miłego czytania 🙂

Zaloguj się, aby odpowiedzieć